پیشنهاد فیفا برای برگزاری بازی‌ها با 5 تعویض

چهارشنبه،۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸

گروه ورزشی - در شرایطی که لیگ فوتبال ایران در حال حاضر تعطیل است و 13 باشگاه از 16 باشگاه لیگ‌ برتری، درخواست تعطیلی این لیگ را داشته‌اند، بسیاری از کشورها در حال تغییر قوانین خود در جهت از سرگیری مسابقات فوتبال هستند.

به گزارش  پیام ایران به نقل از ایران ورزشی، فدراسیون جهانی فوتبال هم با پیشنهادهایی که به همین منظور ارائه داده، دست کشورها را برای برگزاری لیگ‌های فوتبال باز گذاشته است. بعضی کشورها مثل کره‌جنوبی هم البته بر اساس همین پیشنهادها، لیگ‌های خود را شروع کرده‌اند و در هفته‌های گذشته نظراتی درباره برگزاری مسابقات فوتبال به این شیوه را مطرح کردند.

نشریه مارکا اسپانیا در گزارشی درباره پیشنهادهای فیفا برای برگزاری مسابقات فوتبال در روزهای شیوع ویروس کرونا نوشته که فیفا با افزایش تعویض‌ها در این فصل برای از سرگیری مسابقات موافقت کرده است.

مطابق این پیشنهاد، هر لیگی که مسابقاتش را از سرمی‌گیرد، می‌تواند در هر بازی به جای 3 تعویض، 5 تعویض انجام دهد تا فشار زیادی به بازیکنان وارد نشود. دلیل این تصمیم هم تعطیلی طولانی مدت لیگ‌ها به دلیل کرونا و فشرده شدن مسابقات در ادامه فصل است.

فدراسیون‌های کشورهای مختلف البته پیشنهادهایی را مطرح کرده بودند مبنی بر کاهش زمان بازی‌ها از 90 به 80 دقیقه که این درخواست با مخالفت فیفا همراه بوده است.

آنچه از این گزارش و پیشنهادهای فیفا برمی‌آید این است که فدراسیون جهانی فوتبال تمایل دارد مسابقات فوتبال از سر گرفته شود. فیفا البته بابت این موضوع فشاری به کشورها نمی‌آورد اما با ارائه توصیه‌هایی سعی دارد امکان ادامه مسابقات را هم برای آنها فراهم کند.

البته که تجربه بازیکنان فوتبال در لیگ کره‌جنوبی نشان از این داشته که برگزاری بازی‌ها حتی با پیروی از توصیه‌های فیفا باز هم سختی‌های زیادی داشته و امکان برگزاری یک مسابقه با کیفیت را کاهش داده است اما به هر حال تصمیم برخی کشورها این است که لیگ فوتبال خود را حتی در این شرایط هم به پایان برسانند.

در ایران اما فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بارها اعلام کرده‌اند که تصمیم خود را براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌گیرند و ستاد ملی مبارزه با کرونا هم اعلام کرده که بعد از 7 خرداد در جلسه‌ای، شرایط را برای شروع تمرینات تیم‌های فوتبال بررسی خواهد کرد.

کانون مربیان و بسیاری از باشگاه‌ها درخواست تعطیلی لیگ را دارند اما از طرف دیگر بسیاری از تیم‌های فوتبال، بدون توجه به صادر نشدن مجوز تمرینات از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و سازمان لیگ در حال تمرین هستند.

علی‌رغم همه اینها اما اگر رأی به برگزاری لیگ داده شود، باید منتظر چهره تازه‌ای از مسابقات فوتبال باشیم. برگزاری مسابقات بدون تماشاگر، با رعایت فاصله‌ و بدون تماس، با تعویض بیشتر و حتی شاید به پیروی از لیگ کره‌جنوبی با بطری‌هایی که روی هر کدام از آنها نام بازیکنان نوشته شده و هر بازیکن فقط می‌تواند در حین بازی از بطری مخصوص خود آب بنوشد.

همه اینها تغییراتی است که متأثر از شیوع ویروس کرونا در فوتبال پدید خواهد آمد و حتی اگر کشورها در این فصل با تعطیلی لیگ مجبور به پیروی از آن نباشند، بعید نیست که در صورت ادامه وضعیت فعلی در فصل‌های آینده روی قوانین جهانی فوتبال تأثیرگذار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 11384