گروه فناوری - پس از هیاهوی بسیار در مورد ساخت اولین هواپیمای مسافربری ساخت چین، حرف و تردیدها پیرامون بومی بودن آن بالا گرفت.
به گزارش پیام ایران به نقل از خبرآنلاین، سیانان در گزارشی نوشته که تقریبا ۹۰% از تامینکنندگان قطعات اصلی هواپیمای C۹۱۹ از آمریکای شمالی و اروپا هستند و تنها ۱۰% از این قطعات از چین و یا دیگر کشورهای آسیایی تامین شدهاند!
با به پرواز درآمدن هواپیمای C۹۱۹ و انجام اولین پرواز تجاریاش، چین پاسخ قاطعی به کمپانیهای هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس داده و حالا مدعی یک پیروزی تاریخی است.
غزال زیاری: چین این هواپیما را اولین جت مسافربری بزرگ داخلی خود نامیده و حالا هواپیمای C۹۱۹، سمبل بزرگ استراتژی گسترده "ساخت چین" به شمار میآید؛ کمپینی که هدف از آن کاهش اتکا به تولیدکنندگان خارجی است.
سمبل استقلال یا وابستگی به غرب؟
بر اساس گزارش سیانان کارشناسان معتقدند که این هواپیما، به جای آنکه جایگاه جهانی چین در نوآوریهای فناوری را ارتقا بدهد، بیشتر نمادی از اتکای مداوم این کشور به غرب است. به این دلیل که بخش عمدهای از قطعات این هواپیما از تامینکنندگان خارجی و اکثرا از آمریکای شمالی و اروپا تامین میشود.
طبق گفته اسکات کندی که به مدت دو سال رهبری تیم تحقیقاتی درباره تلاشهای چند دههای چین برای توسعه هواپیماهای تجاریاش را عهده دار بود، هواپیمای C۹۱۹، از این نظر منحصر به فرد است که تقریبا هیچ یک از قطعاتی که آن را در هوا حفظ میکند، ساخت چین نیست.»
نتیجه گیری چیست؟ اسکات، رئیس هیئت امنای تجارت و اقتصاد چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن (CSIS)، در این باره گفته:« هواپیمای C۹۱۹، یک هواپیمای غیرچینی است که فقط رنگ و لعاب چینی دارد.»
CSIC در گزارش خود در سال ۲۰۲۰، تخمین زده بود که تقریبا ۹۰% از تامینکنندگان قطعات اصلی یا بزرگ هواپیمای C۹۱۹ از آمریکای شمالی و اروپا هستند وتنها ۱۰% از این قطعات از چین و یا دیگر کشورهای آسیایی تامین شدهاند و آقای یوسف هم برآورد مشابهی دارد.
انتهای پیام/